Relación entre las funciones ejecutivas y el rendimiento académico en una muestra de escolares
- Format
- Article
- Status
- publishedVersion
- Description
In the last decade, the integration between neuroscience and education has contributed to the understanding and improvement of the educational system, in addition, there has been an interest in the study of executive functions and the academic performance of students. Executive functions are a multimodal system that coordinate higher mental processes. Research with a child population has emphasized the relationship between executive functions and cognitive abilities, literacy skills, and mathematical skills. It has been reported that alterations in executive functions could lead to poor academic performance. The objective of this study was to evaluate the relationship between executive functions and academic performance in a sample of schoolchildren.Materials and method: A correlational descriptive study was carried out with 34 students, to whom the ENFEN test was applied and the average of the first and second quarter grades of the school year as a value to measure academic achievement. Data were analyzed with Spearman's correlation coefficient. Results: It was found that the performance of most of the students in the ENFEN test was low and medium, while the academic performance of the participants was medium and high. No significant correlations were found between performance on the ENFEN and academic performance. Conclusions: The results found were opposite to what was proposed by the literature, which would lead to propose a review by the educational system to the evaluation of the cognitive and academic capacities of the students. Increasing the sample size and the use of other research designs are recommended in future studies.
En la última década, la integración entre las neurociencias y la educación hacontribuido a la comprensión y mejoramiento del sistema educativo, además, se ha mostrado un interés en el estudio de las funciones ejecutivas y el rendimiento académico de los estudiantes. Las funciones ejecutivas son un sistema multimodal que coordinan procesos mentales superiores. Las investigaciones con población infantil han enfatizado la relación entre las funciones ejecutivas y las capacidades cognitivas, habilidades en lectoescritura y competencias matemáticas. Se ha reportado que alteracionesen las funciones ejecutivas podría llevar a un bajo rendimiento académico. El objetivo de este estudio fue evaluar la relación entre las funciones ejecutivas y el rendimiento académico en una muestra de escolares.Materiales y método:Se realizó un estudio descriptivo correlacional con 34 estudiantes, a los cuales se les aplicó la prueba ENFEN y se tomó el promedio de las notas del primer y segundo trimestre del año escolarcomo valor para medir rendimiento académico.Los datos se analizaron con el coeficiente de correlación de Spearman. Resultados:Se encontró que el desempeño de la mayoría de los estudiantes en la prueba ENFEN fue bajo y medio, mientras el rendimiento académicode los participantesfue medio y alto. No se encontraron correlaciones significativasentre la ejecución en el ENFEN y el rendimiento académico. Conclusiones:Los resultados encontrados fueron opuestos a lo planteado por la literatura, lo que conllevaría a plantear una revisión por parte del sistema educativo a la evaluación de las capacidades cognitivasy académicasde los estudiantes. Se recomienda aumentar el tamaño de la muestra y el uso de otros diseños de investigaciónen estudios futuros.
- Publication Year
- 2020
- Language
- Topic
- Funciones ejecutivas
rendimiento académico
no paramétricas
educación
- Repository
- RI INDICASAT
- Get full text
- https://doi.org/10.37387/ipc.v8i3.171
http://repositorio-indicasat.org.pa/handle/123456789/248
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/