Orientaciones pedagógicas para la educación sexual en estudiantes con dificultades escolares de segundo a séptimo grado de la Escuela Básica Las Lajas

 

Authors
Vásquez Rosas, María Teresa
Format
MasterThesis
Status
updatedVersion
Description

In the childhood, it is necessary the development of sexual education, first through different orientation by parents is where the patterns of sexual behavior and the different convictions of morality and values are referenced, school provides sexual information in a more wide sense including the biological, psychological, ethical and social aspects based on pedagogical approaches that lead the individual to know the aspects of pedagogical orientations for a sexual education in children with difficulty in learning. The investigation is circumscribed in a qualitative approach under a nonexperimental design. the sexual education is an essential part for the development and formation of the personality of the human being, it departs from the premise in the formulation of the objective in distinguishing the influence that the pedagogical orientations exerts in the topic of sexual education, to achieve the objectives set is established a systematic planning of the data collection methods, being the survey and a knowledge test used as instruments in this inquiry. the development of the personality requires a dynamic and interactive educational approach that fits the difficulty in learning, presented by the student, the teachers have optimal pedagogical strategies to approach the topic of sexual education and to pay attention to the diversity of the population, but they lack of programs regulated by the board of education which work as methodological guie to approach the topic sexual education.
En la edad infantil se hace necesario el desarrollo de la educación sexual, primeramente, por medio de las diferentes orientaciones de los padres, es donde se referencian los patrones de comportamiento sexual y las diferentes convicciones de la moral y valores; la escuela proporciona la información sexual en un sentido más amplio, incluyendo los aspectos biológicos, psicológicos, éticos y sociales basados en planteamientos pedagógicos que lleven al individuo a conocer los aspectos del ser sexuado dando origen al tema de Orientaciones Pedagógicas para una Educación Sexual en estudiantes con Dificultades Escolares; la investigación se encuentra circunscrita en un enfoque cualitativo bajo un diseño no experimental. La educación sexual es parte esencial para el desarrollo y formación de la personalidad del ser humano; partimos de esta premisa en la formulación del objetivo en distinguir la influencia que ejercen las orientaciones pedagógicas en el tema de educación sexual. Para lograr los objetivos planteados se establece una planificación sistemática de los métodos de recolección de datos, la encuesta y el test de conocimiento son los instrumentos utilizados en este estudio. El desarrollo de la personalidad requiere de un enfoque educativo dinámico e interactivo que se ajuste a las dificultades en el aprendizaje que presenta el estudiante, los docentes poseen estrategias pedagógicas óptimas para el abordaje del tema de educación sexual.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Orientaciones pedagógicas
Educación sexual
Dificultades escolares
Escuela Básica Las Lajas
Repository
Rl de la Universidad Especializada de las Américas
Get full text
http://repositorio2.udelas.ac.pa/handle/123456789/248
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/